penulis blog yang cukup bergaya. HAHA

My photo
gua taip segala benda yang terlintas kat otak gua ni. kalau otak gua blur, memang benda merepek lah yang gua akan post. HAHA.

03 February 2011

Apa Yang Anda Tidak Patut Lakukan Terhadap Blog Anda.

 kali ini saya nak terangkan tentang apa yang anda tidak patut lakukan terhadap blog anda;
  1. anda tidak patut letak LAGU di blog anda kerana bukan semua orang suka menikmati lagu sambil membaca post di blog anda. tetapi kalau anda memang teringin sangat-sangat hendak letak lagu, pastikan anda mempunyai satu playlist yang ada beberapa lagu didalamnya kerana orang tidak suka mendengar lagu yang sama berulang-ulang kali. (jangan marah ya kepada sesiapa yang letak lagu dalam blog tu. lagu anda memang sedap-sedap belaka. serius ni. hahaha)
  2. anda tidak patut meletak terlalu banyak sangat gadget 'SAMPAH' kerana ia akan melambatkan masa untuk loading ke blog anda. anda kena ingat kerana tidak semua orang mempunyai internet yang laju untuk membuka blog anda dan tidak semua orang juga yang mempunyai kesabaran yang tinggi untuk menunggu waktu loading habis apabila hendak masuk blog anda.
  3. elakkan header yang terlalu besar kerana orang PASTI rasa sangat menyampah apabila terpaksa scroll ke bawah banyak kali hanya untuk mencari post anda sahaja. cuba anda bayangkan; header punyalah besar, tetapi isi post nya sedikit. anda pasti akan sakit hati, kan? anda jangkakan anda akan dapat baca post yang best setelah scroll entah sudah berapa kali hanya untuk 'menghilangkan' header besar tu dari skrin laptop anda.
  4. last but not least, cubalah ubah setting anda supaya blog anda sekurang-kurangnya ada lima atau lebih post didalam satu halaman. rasa sangat-sangat sakit hati apabila sedang seronok membaca blog anda, tiba-tiba ada 2,3 post sahaja pada setiap halaman blog anda. terpaksa ke halaman yang seterusnya dan terpaksa lagi menunggu masa untuk loading. FFFFFFUUUUUUUUU!!!11! hahaha.
jangan marah ya pada sesiapa yang terasa sakit hati apabila membaca post saya ini. ini hanyalah sekadar pendapat saya je. kreatif itu terpulang pada hak masing-masing. saya hanya taip aje apa yang terlintas di fikiran aku ni. (perghhhh, formal betul ayat aku dalam post kali ni. HAHAHA!)

Selamat Ber-Blogging ya.

6 Comments:

kodokecik™ said...

wahh...tekena batang idung ney...hahaha...

Izzat said...

hehehhe.
jgn terasa :p

Unknown said...

nice advise!!

Izzat said...

hahah.
ini cuma pendapat aku je.

Ima Hamdan said...

hai2 :D
saje stalker blog ni :D

rase nye yg no 4 , bagi pendapat saya lebih baik sikit je post dalam satu halaman sebab takde la org penat nak scroll sampai bawah . haha saje bagi pendapat ;)

Izzat said...

@ieyma Chance

terpulang pada citarasa masing-masing. saya lebih prefer ada banyak post dalam satu page sebab kena ingat, dah lah kadang-kadang ada orang letak berbagai jenis widget dalam blog dia.

so ini boleh menyebabkan loading page menjadi perlahan, kalau yang ada internet laju, pasti tiada masalah. tetapi bagaimana pula dengan orang yang mempunyai sambungan internet yang perlahan? kena fikirkan tu.

bila loading pun slow, bayangkan lah nak kena buka setiap page, dah kena tunggu loading lagi tu lepas tu. tu belum termasuk nak kena pause lagu lah setiap kali buka page baru.