penulis blog yang cukup bergaya. HAHA

My photo
gua taip segala benda yang terlintas kat otak gua ni. kalau otak gua blur, memang benda merepek lah yang gua akan post. HAHA.

12 March 2012

Kejutan Budaya

oh hai. selamat tengahari mehh. ke dah petang? entahlah. bagi aku selagi belum pukul 2pm, selagi tu lah masih tengahari. HAHA.

so kali ni aku nak menceritakan tentang isu Kejutan Budaya ni. apa itu Kejutan Budaya? ianya bermaksud orang yang terkejut, cepat terpengaruh camtu lah bila dia berada di tempat yang persekitaran nya berlainan dari tempat asal dia. so, itu sebab ada yang berubah sikap dari negatif ke positif dan juga daripada sikap positif menjadi negatif bila terkena Kejutan Budaya ni.

kenapa ini boleh berlaku? well, maybe di kampung halaman nya, persekitaran nya just relax, tenang, aman, sunyi. tapi bila dia berada di Kuala Lumpur contohnya, dia terkejut, sebab kat sini suasana happening gila, lepas tu fesyen orang-orang di KL pun tak sama di tempat asal dia, apatah lagi sikap manusia di KL ni, jauh berbeza lah kan. HAHA.

contohnya lah ek, Aminah adalah gadis dari daerah kecil yang terletak di negeri sembilan contohnya dan aminah  ni mempunyai sikap sopan santun, hormat orang tua, rajin lah, dan beberapa lagi sifat baik contohnya, aku malas nak taip banyak-banyak. korang fikir lah sendiri. HAHA.

ok, so Aminah bercadang nak berhijrah ke KL untuk mencari pekerjaan yang bagus dan boleh dapat gaji yang ok sikit lah kan. so, bila dia dah sampai di KL, dia pun bertemu dengan Rosiah kawan bekas sekampung dulu yang dah lama duduk di KL ni. lalu dia terkena Kejutan Budaya lah sikit sebab si rosiah ni dah tak pakai tudung, then rambut warna besi berkarat pula tu. lepas tu pakai baju boleh tahan seksi dohh. HAHA.

ya, Aminah sudah terkena Kejutan Budaya sebab orang-orang di KL ni SUNGGUH berlainan daripada orang-orang di tempat asal dia. lepas tu kebanyakan nya gadis-gadis KL ni kan memang seksi nak mampus, hisap rokok pula tu. itu belum dia tengok lagi apa yang orang-orang KL buat di waktu malam. clubbing lah oii! HAHA.

tapi sayangnya, Aminah ni pula jenis yang naif, lurus bendul sikit. so dia keliru, bengong otak sikit dan tak boleh nak bezakan samada apa yang kebanyakan gadis-gadis KL ni buat betul atau salah. lepas tu si Rosiah ni pula ajar dia benda-benda yang tak betul. akhirnya tudung hilang ke mana, pakai baju seksi tak ingat, dan beberapa contoh lagi yang korang boleh fikirkan sendiri. HAHA.

amacam? ok tak contoh yang aku bagi ni? ke macam haram jadah je? HAHA. macam lahanat. contoh + karangan yang aku taip ni tak ubah macam karangan budak kecil. ayat tak boleh blah. lepas tu korang pula pergi baca sampai habis buat pe? HAHAHAHAHA. dah lah. sampai sini je lah entri aku. ciao.

Leave your comment