penulis blog yang cukup bergaya. HAHA

My photo
gua taip segala benda yang terlintas kat otak gua ni. kalau otak gua blur, memang benda merepek lah yang gua akan post. HAHA.

12 July 2015

Resipi Orang Bujang: Cucur Tepung Gaya Rajin Sikit

oh hai. selamat pagi bro & sis sekalian. 

sedar tak sedar, dah hampir 6bulan aku tak update blog ni. ehh ada lagi ke yang nak baca entri-entri dalam blog aku ni? ada lagi ke yang buka blog sekarang ni? I thought blog is soooooo 2011 you know. HAHA,

memandangkan sekarang ni kita sedang memasuki hari ke-25 ramadhan, hampir tiba syawal tak lama je lagi kan. so sekarang ni aku terasa sedikit rajinlah nak share resipi orang bujang kali ni sebab aku baru je lepas bersahur. 

sebenarnya aku agak terkejutlah yang entri malas tentang resipi cucur tepung aku yang LAMA ni pun boleh cecah lebih 4000 views setelah 2tahun lebih aku update. nampaknya memang ramai betul yang search resipi cucur tepung ni di internet ek??? memang aku betul-betul tidak menjangkakannya. HAHA.

"Cucur Tepung Gaya Rajin Sikit"

1. tepung gandum (takkan guna tepung beras pula)

2. beberapa cubit-cubitan, senggol-senggolan garam.

3. minyak masak yang belum dimasak.

4. ikan bilis (ikut suka hati nak letak berapa banyak or jenis ikan bilis)

5. sebiji bawang bapaknyaaa besar.

6. sesudu kecil butter (saja buang tebiat nak letak)


letak tepung dalam bekas terbesar yang korang ada.
guna pasu bunga pun tak jadi masalah kalau itu tabiat korang.


silalah tumbuk, terajang bawang dan ikan bilis seperti di dalam gambar.


jangan over sangat belasah bawang dan ikan bilis tu.
nanti jadi tak rangup pula. oh ya, letak butter dan garam sekali.


letak air panas dan gaulkannya seperti di dalam gambar.
jangan letak banyak sangat air tu, biar pekat begini.


lepas tu goreng sehingga berwarna keemasan.
kalau dah hangus pun kau bedal je lah, tak elok membazir.


ya, ya. aku tahu pasti korang rasa aku macam skip beberapa langkah dalam resipi aku ni kan? nope, aku takde skip apa. cuma malas nak ambil banyak gambar dan taip banyak perkataan. faham-faham sendirilah nak goreng camne. dah nama pun RESIPI ORANG BUJANG. HAHA.

JANGAN SALAH FAHAM TENGOK GAMBAR DAH SIAP MASAK TU MASIH SIANG PULA. SEBENARNYA AKU NAK UPDATE PASAL RESIPI NI SEJAK AWAL BULAN LEPAS LAGI. CUMA AKU MALAS JE. LAA NI BARU RASA RAJIN. HAHA.

ok, tu je aku nak update kali ni. ciao, bye.

Leave your comment